Takip Edin

EKONOMİ

Yerli otomobilin fabrikası 18 ayda tamamlanacak: Toplam 22 milyar liralık yatırım yapılacak

Türkiye gazetesinden Osman Çobanoğlu’nun haberine göre yerli otomobilin temellerinin atılacağı Bursa’da kurulacak fabrikanın ÇED raporu açıklandı …

Yayınlanma tarihi

-

Türkiye gazetesinden Osman Çobanoğlu‘nun haberine göre yerli otomobilin temellerinin atılacağı Bursa’da kurulacak fabrikanın ÇED raporu açıklandı.

Türkiye’nin Otomobili Girişim Grubu’nun (TOGG) üreteceği yerli otomobil için fabrikanın inşaat aşaması toplamda 18 ay sürecek. İşletmeye alma sürecinin ise 2021 Mayıs ayını bulacak. Üretime ise 2022 yılında başlanacak. Bursa’nın Gemlik ilçesi civarındaki askeri alanda yapılacak fabrikanın inşaat aşamasında iki bin kişi çalışacak. İşletme aşamasında ise 2023 yılı için 2 bin 420, 2032 yılına kadar da 4 bin 323 kişinin çalıştırılması öngörülüyor.

Projede çalışacak personel, öncelikli olarak yöre halkından temin edilecek.

‘Önce iç piyasaya, sonra Avrupa’ya’

ÇED raporunda otomobilin ürün gamının belirlenmesi için yapılan çalışmadan da bahsedildi. Bu kapsamda Türkiye’de iki binin üzerinde örneklemle otomobil satın alma davranışı üzerine bir araştırma yapıldı. Araştırmaya göre Türkiye pazarında C segmentinde bir Spor Amaçlı Taşıt’a (SUV) olan talebin yüksek olduğu görüldü. Pazar tahminleri de, gelecek yedi sekiz yıl içinde sedan pazarının yüzde 1-2, SUV’ların ise yüzde 8’in üzerinde büyüyeceğini işaret ettiği için ilk ürünün C segmentinde SUV olmasına karar verildiği vurgulandı. İlk ürün olan C-SUV’nin öncelikle iç pazara sunulması, bundan iki sene sonra da elektrikli araçların yoğun olarak tercih edildiği Avrupa pazarlarıyla ihracata başlanması hedefleniyor.

Fabrika için sebep Bursa’nın seçildiği de ÇED’de vurgulanan bir diğer konu oldu. Projenin yer alternatifleri olarak Marmara Bölgesi’nde Türkiye’nin gelişmiş sanayi ve lojistik altyapısına sahip İstanbul, Sakarya, Kocaeli ve Bursa şehirlerinin incelendiği belirtildi. Ege Bölgesi’nde ise İzmir ve Manisa değerlendirildi.

Yapılan incelemelerde Bursa’daki alanın denize sıfır konumda olması ve arazinin yakınında liman yer alması dolayısıyla öne çıktığı ifade edildi. Liman sayesinde üretilecek araçların sevkiyatının deniz üzerinden rahatlıkla yapılması planlanıyor. Bursa’nın seçilmesinde, Osmangazi Köprüsü’ne ve yan sanayiye yakınlığı da önemli bir faktör oldu.

Cari açığı 7 milyar euro azaltacak

Raporda şirket ortaklarının yatıracağı toplam sermayenin 2023 yılı itibariyle 500 milyon euro karşılığı olacağı ifade edildi. Projenin toplam bedeli proje hazırlık, ön mühendislik, izinler, inşaat, makine, elektrik, tesisat, ekipman, montaj, işletmeye alma, ürün geliştirme, pazarlama kalemleri dâhil olmak üzere 22 milyar lira olarak vurgulandı. Proje ile 2032 yılına kadar, gayrisıhhi yurt içi hasılaya 50 milyar euro katkı sağlanması, cari açığın 7 milyar euro azaltılması, yan sanayi ile birlikte 20 bin ek istihdam oluşturulması bekleniyor.

Sahadaki toprak depolanacak

Proje alanı 49 yıllığına TOGG’a tahsis edilirken arazi hazırlık ve inşaat aşamasında 50 adet kamyon, 10 adet kule vinç, beş adet mobil vinç, beş adet ekskavatör, beş adet kazık makinesi, 20 adet mikser, üç adet beton pompası ve beş adet jet grout makinesi kullanılacak.

Ancak bu iş makinelerinden sadece kamyonlar sahaya malzeme temini için giriş çıkış yapacak. Sahanın bir bölümünde kazı yapılacak alanlarda 10 santimetre bitkisel toprak bulunduğu ve bu toprak malzeme ekskavatör ile kürenerek alınacak. Alınan toprak, alanda oluşturulacak bitkisel toprak depolama sahasında ayrıca tutulacak.

Kaynak: Sputnik TR 

©Sputnik

EKONOMİ

Pandemide sadece Türkiye ve Çin büyüdü

İkinci Dünya Savaşı’ndan bu yana en büyük ekonomik sarsıntıyı yaşayan dünya ekonomisi, koronavirüs salgını nedeniyle 2020’ye büyük bir küçülmeyle …

Yayınlanma tarihi

-

İkinci Dünya Savaşı’ndan bu yana en büyük ekonomik sarsıntıyı yaşayan dünya ekonomisi, koronavirüs salgını nedeniyle 2020’ye büyük bir küçülmeyle geride bıraktı. Kovid-19 salgını küresel büyüme tahmininin ters yüz etti. Salgına karşı alınan kısıtlayıcı tedbirler, gelişmiş ve gelişmekte olan ülkeler başta olmak üzere dünya genelinde derin ekonomik yaralar açtı. Yüzde 3,5 ve yüzde 4 arasında büyümesi beklenen küresel ekonomi yüzde 4,3 oranında küçüldü.

Büyük tecrit yılında büyüme başarısı gösteren Türkiye ve Çin’in dışında gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerin büyüme hayallerine adeta virüs bulaştı. 2020’nin başında Çin’de ortaya çıkan, ardından da ABD ve Avrupa ülkelerine sıçrayan kovid-19 virüsü aylar içinde dünyanın tamamına yayıldı.

DESTEK VE TEŞVİKLER KÜÇÜLMEYİ ÖNLEYEMEDİ

Türkiye’de 11 Mart 2020’de ilk vakasına rastlanan koronavirüs salgını küresel bir etki alanına ulaşınca, ülkeler içlerine kapandı. Havacılık, turizm ve lojistik başta olmak üzere birçok sektörde adeta yaprak kımıldayamaz hale gelince, şirketler büyük zararlar yazdı. Hükümetlerin devreye aldığı destek ve teşvik paketleri ile merkez bankalarının yaptığı karşılıksız para basmalar, küresel ekonomiyi küçülmekten kurtaramadı.

ÇİN YÜZDE 2,3 BÜYÜDÜ

Dünyanın tamamına yakını pandemi yılını küçülerek kapattı. Çin ve Türkiye’nin de aralarında olduğu birkaç ülke hariç, dünyanın geri kalanı daraldı. ABD, Japonya, İngiltere, Almanya gibi gelişmiş ülke ekonomileri büyük daralmalarla sarsıldı. Dünyanın en büyük ikinci ekonomisi ve öldürücü hastalığın ilk görüldüğü Çin, geçen yılı yüzde 2,3’yük büyümeyle kapatmayı başardı. İlk çeyrekte sarsılsa da ardından gösterdiği hızlı toparlanmayla Çin, gelişmiş ve gelişmekte olan ülkeler arasında en yüksek büyüyen ekonomi oldu.

TÜRKİYE DESTAN YAZDI

G20 ülkeleri arasında Türkiye, Çin’in ardından en büyük büyümeyi yakalayan ikinci ülke oldu. Yarın açıklanması beklenen Türkiye’nin 2020 dördüncü çeyrek ve yılın tamamına ilişkin veriler yarın TÜİK tarafından açıklanacak. Türkiye’nin 2020 büyümesinin yüzde 2 civarında olması bekleniyor. Geçen yılın birinci çeyrekte yüzde 4,5 büyüyen Türkiye ekonomisi, ikinci çeyrekte yüzde 9,9 küçülmenin ardından üçüncü çeyrekte yüzde 6,7 büyüme kaydetmişti. Yılın son çeyreğinde de kapasite kullanım oranları, sanayi üretim endeksi gibi önemli verilerin güçlü gelmesi, Türkiye’nin büyümeyi yüzde 2 civarında büyümesine kesin gözüyle bakılıyor.

DEV EKONOMİLER DARALDI

Dünyanın en büyük ekonomisine sahip ABD bile, Kovid-19 salgınının yıkıcı etkisinden kurtulamadı ve geçen yıl yüzde 3,6 küçüldü. Japonya tarihinin ikinci büyük daralmasını yaşandı. Japonya’nın geçen yıl yaşadığı yüzde 4,8’lik küçülme, 1955’ten beri en büyük daralma olarak kayda geçti. Benzer bir yıkıcı tablo İngiltere’de yaşandı. 311 yılın en sert daralmasını yaşayan İngiltere ekonomisi, 1709’dan bu yana en sert daralmayı yaşayarak yüzde 9,9 küçüldü. Yüzde 2 küçülen Endonezya ve yüzde 5,6 küçülen Malezya ekonomileri 1998’den bu yana ilk kez daraldı.

KRİZİN EN DERİN HALİNİ AVRUPA YAŞADI

Son yıllarda ekonomik performansı iyice zayıflayan Avrupa ülkeleri, salgında kötü sınav verenlerin başında geldi. Sağlık alt yapılarının yetersizliği, Avrupa’ya pahalıya mal oldu. AB ekonomisi 2020’de yüzde 6,4, Avro Bölgesi ise yüzde 6,8 küçüldü. Avrupa’nın lokomotif ülkesi Almanya’da ekonomi yüzde 5 küçülerek, 10 yıldır aralıksız büyümeye son verdi. Fransa ekonomisi yüzde 9,8 civarında küçülürken; İspanya yüzde 11, İtalya yüzde 8,8 daraldı.

G20 ÜLKELERİNİN 2020 PERFORMANSI

Çin + 2,3

Türkiye + 2*

Güney Kore – 1,2

Avustralya – 3

Rusya – 3,1

ABD – 3,6

Suudi Arabistan – 4,1

Brezilya – 4,5

Japonya – 4,8

Almanya – 5

Endonezya – 5,6

Kanada – 7,1

Güney Afrika – 7,2

Meksika – 9

İngiltere – 9,9

Hindistan – 9,6

Fransa – 9,8

İtalya – 8,8

İspanya – 11

Arjantin – 11

Avrupa Birliği – 6,4

Gelişen ülkeler – 2,6

BRİCS – 1,1

Dünya – 4,3

Kaynak: Yeni ŞAFAK

Devamını oku

EKONOMİ

Altına yeni düzenleme: Bakanlıktan 6 önemli karar

Hazine ve Maliye Bakanlığı, altın ithalatında “güvenirlilik ve şeffaflığın” artırılması amacıyla 6 önemli karara imza attı. İthal altında …

Yayınlanma tarihi

-

Hazine ve Maliye Bakanlığı, altın ithalatında “güvenirlilik ve şeffaflığın” artırılması amacıyla 6 önemli karara imza attı. İthal altında gümrükte verilmesi zorunlu olan ayar raporu Darphane ve Damga Matbaası Genel Müdürlüğü’nce düzenlenecek. Yolcular işlenmemiş altın getiremeyecek. İşte altınla ilgili alınan son dakika kararları

Borsa İstanbul listesindeki rafinerilerde üretilmesi ve oranın mührü, amblemini taşıması zorunlu olacak. Rafineriler, aracı kuruluşlar 1 Temmuz’a kadar uyum sağlayacak. “Bedelsiz” ödemede halleri sınırlandırılırken, bankalarla mahsuplaşmada yetki bakanlıkta olacak.Hazine ve Maliye Bakanlığı’nın Türk Parası Kıymetini Koruma Hakkında Kararı Tebliği ve kıymetli madenler borsası aracı kuruluşlarının faaliyetlerini düzenleyen yönetmelikte değişikliğe gidildi. Buna göre, ithal edilen altının niteliğinin önemini göz önünde bulundurularak standart dışı işlenmemiş kıymetli maden ithalinde gümrük idarelerine “ayar raporu” verilmesi zorunlu olacak. Söz konusu ithalat işlemlerinde şeffaflığın artırılması amacıyla ayar raporlarını yalnızca Darphane ve Damga Matbaası Genel Müdürlüğü düzenleyecek.

YOLCU GETİREMEYECEK

Tebliğde, tüm standart işlenmemiş kıymetli maden ithalat işlemleri için Borsa İstanbul A.Ş. tarafından yayımlanan Rafineriler Listesi’nde yer alan rafinerilerce üretilmiş olma zorunluluğu getirildi. Geçen yıl yolcuların beraberinde en fazla 5 kilograma kadar standart işlenmemiş altını yurda getirmesine izin verilmişti. Tebliğle standart işlenmemiş altının yolcu beraberinde yurda getirilmesi uygulamasına son verildi. Faaliyette bulunan kıymetli madenler aracı kuruluşları ile rafineriler durumlarını 1 Temmuz’a kadar yeni hükümlere uygun hale getirecek.

YENİ DÜZENLEME NE GETİRİYOR

 İthal altında ayar raporunu Darphane verecek

 Yolcular işlenmemiş altın getiremeyecek

 Borsa İstanbul listesindeki rafineri mührü, amblemi zorunlu  Rafineriler, aracı kuruluşlar 1 Temmuz’a kadar uyum sağlayacak

 “Bedelsiz” ödeme halleri sınırlandırıldı

 Bankalarla mahsuplaşmada yetki Hazine’nin

KAYNAK: SABAH

Kaynak: Haber7

Devamını oku

EKONOMİ

Son dakika: Fitch, Türkiye’nin kredi notunu duyurdu!

Son dakika: Fitch Ratings, Türkiye’nin kredi notunu “BB-” olarak teyit ederken, görünümünü “negatif”ten “durağan”a çevirdi. FİTCH’TEN TÜRKİYE …

Yayınlanma tarihi

-

Son dakika: Fitch Ratings, Türkiye’nin kredi notunu “BB-” olarak teyit ederken, görünümünü “negatif”ten “durağan”a çevirdi.

FİTCH’TEN TÜRKİYE AÇIKLAMASI

Kredi derecelendirme kuruluşu Fitch Ratings, Türkiye’ye ilişkin değerlendirmesini açıkladı.

Buna göre Fitch, Türkiye’nin kredi notunu ‘BB-‘ olarak teyit etti, kredi not görünümünü ‘negatif’ten ‘durağan’a revize etti.

Beklenti kredi not ve görünümünde değişiklik yapılmacağı yönündeydi.

KAYNAK: AA

Kaynak: Haber7

Devamını oku

ÖNE ÇIKANLAR