Takip Edin

EKONOMİ

“Yağlı tohumlar ‘stratejik ürün’ olsun; üretimi ve ihracatı artıralım”

Türkiye’de üretilen yağlı tohumların yüzde 90’ının, ayçiçeği olduğunu söyleyen İstanbul Hububat Bakliyat Yağlı Tohumlar ve Mamulleri …

Yayınlanma tarihi

-

Türkiye’de üretilen yağlı tohumların yüzde 90’ının, ayçiçeği olduğunu söyleyen İstanbul Hububat Bakliyat Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği (İHBİR) Yönetim Kurulu Üyesi Semir Özgentürk, “Üretimi ve ihracatı artırmak için, yağlı tohumlar stratejik ürün olmalıdır. Türkiye’nin geleceği tarımsal üretimde gizli” dedi.Koronavirüs salgınıyla Türkiye’nin tarım ve gıdada yeni projeler hayata geçirdiğini dile getiren İstanbul Hububat Bakliyat Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği (İHBİR) Yönetim Kurulu Üyesi Semir Özgentürk, Türkiye’nin potansiyeline dikkat çekerek, ihracatta çizilmesi gereken yol haritasına yönelik değerlendirmelerde bulundu.

Türkiye’nin geleceğinin tarımsal üretimde gizli olduğunu söyleyen Özgentürk, Türkiye’nin Ayçiçek tohumu üretiminin Afrika ve Ortadoğu ülkelerine yaptığı ihracatına da bakılarak 2 kat artırıp, 3 milyon tonun üzerine çıkarması gerektiğini anlattı.
300 BİN TON HAM AYÇİÇEK YAĞI TİCARETİ YAPILDI
Ayçiçek yağı maliyetinin aşırı yükselmesine tedbir olarak; 18 Nisan’da Resmi Gazete’de yayımlanan yeni mevzuata göre ayçiçeği tohumu ve yağının vergisinin mayıs, haziran ve temmuz sonrası olmak üzere belirli bir kademede düşürüldüğünü kaydeden Özgentürk, “Bununla birlikte nisan ve mayıs aylarında toplamda 300 bin ton ham Ayçiçek yağı ticareti gerçekleştirildi. Bu miktar ülkemizi ağustos ayında beklenen yeni hasada taşımaya yeterlidir” dedi.
Salgın sürecinde yerli üretimin önemini bir kez daha anlamış olduklarını belirten Özgentürk, “Yağlı tohumlar ‘stratejik ürün’ olmalıdır.  Ülkemizde istenilen miktarın üretilmemesi için herhangi bir kaynak sıkıntımız bulunmamaktadır. Doğru bir üretim planlaması ve münavebe ile üretimi fazlalaştırmak için hem çiftçilerimizin sayısını hem de ekilebilir tarım arazisini artırmalıyız. Böylelikle kazanan çiftçilerimiz tekrar ekim yaparak sürekliliği sağlayacaktır. Artık bu süreç ve sonrasında ülkemizin ana gündemi yerli üretimi artırmak olmalıdır” diye konuştu.
GIDA SEKTÖRÜ KALICI DEĞİŞİKLİKLERE UĞRAYACAK
Gıda sektörünün pek çok açıdan kalıcı değişikliklere uğrayacağını düşündüğünü ifade eden Özgentürk şunları söyledi:
“Sağlıklı beslenme ve bağışıklık sistemini güçlü tutmaya odaklanmak sektörün tüm iç dinamikleri etkileyecek. Mesela, ambalajlı ürünlerin tüketim oranları artarken, paketli görmeye alışık olmadığımız gıdalar da paketli olarak satılmaya başlayacak. Bunun ise en önemli sebebi hijyen olacak. Sadece raf ürünlerinin değil, çabuk hazırlanan (fast food) gıda ve eve sipariş sunumlarının da bu eğilime paralel değişeceğini düşünüyorum.”
TÜKETİCİLER SAĞLIKLI ÜRÜN ARZI YAPAN ÜRETİCİLERE YÖNELMELİDİR
Gıda güvenliğini yakından ilgilendiren tağşiş konusunun zaman zaman gündeme geldiğine dikkat çeken Özgentürk, “İç piyasada bazı firmalar özellikle Ayçiçek yağı ile soya yağı, kanola yağı ve aspir fiyatları arasındaki fiyat farklarının yüksek olduğu ülkemizde en çok tüketilen Ayçiçek yağına daha ucuz olan yağları karıştırarak haksız rekabete sebep oluyor. Bu durum zeytinyağında da geçerli. Tarım ve Orman Bakanlığı taklit ve tağşiş yapan firmaları yayınlıyor. Tüketiciler tarımı destekleyen ve piyasaya sağlıklı ürün arzı yapan üreticilerden alışveriş yapmalılar. Tağşiş, düzgün üretim yapan sanayicinin rekabet gücünü kırarken, tüketicinin de yanılmasına neden olmaktadır” ifadelerini kullandı.
YAĞLI TOHUM ÜRETİMİ İÇİN YOL HARİTAMIZ BELLİ
İHBİR olarak ülkemizin yağlı tohum üretimi ve ihracatı hedeflerine kısa sürede ulaşması için belirli bir yol haritalarının olduğuna dikkat çeken Özgentürk, “Geleceğe umutla bakmak için tarımsal üretimi artırmaktan başka bir seçenek görünmüyor. Özellikle tarıma yatırım yapmak isteyen dünya trendlerini takip eden genç bir kesim var. Onların da motivasyon ve çalışma arzusu ile orta vadede arzuladığımız hedeflere ulaşabileceğimizi düşünüyorum. Bu süreçte İHBİR olarak ihracatçı üyelerimize her daim kolaylıklar sunmaya devam ediyoruz. Veri tabanı iş birliği anlaşmamız sayesinde her hafta talepler doğrultusunda belirlenen en iyi firmaların iletişim bilgileri üyelerimizle paylaşılıyor. Ülkemizin ihracat hedeflerine ulaşmak için hep birlikte çalışmaya devam ediyoruz” dedi. 

Devamını oku
Yorum Yaz

Yorum Yaz

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

EKONOMİ

Benzine indirim geliyor

Benzinin litre fiyatına indirim geliyor.  Bu gece yarısından itibaren benzinde 11 kuruşluk indirim bekleniyor.    AKARYAKIT FİYATLARI NASIL …

Yayınlanma tarihi

-

Benzinin litre fiyatına indirim geliyor. 

Bu gece yarısından itibaren benzinde 11 kuruşluk indirim bekleniyor. 

 

AKARYAKIT FİYATLARI NASIL HESAPLANIYOR?

Akaryakıt fiyatları, Türkiye’nin de dahil olduğu Akdeniz piyasasındaki işlenmiş ürün fiyatlarının ortalaması ile dolar kurundaki değişiklikler baz alınarak rafineriler tarafından hesaplanıyor.

Bu hesaplanma sonucunda dağıtım firmalarınca uygulanan fiyatlar, rekabet ve serbesti nedeniyle şirketler ve kentlere göre küçük değişiklikler gösterebiliyor.

Devamını oku

EKONOMİ

14 Eylül Altın fiyatı haftaya yükseliş ile başladı! Gram Altın Çeyrek Altın alış satış fiyatı

Çeyrek Altın ve Gram Altın fiyatları haftaya yükseliş ile başladı. Başta ONS altın fiyatında ve Dolar kurunda yaşanan yükseliş altın fiyatlarının …

Yayınlanma tarihi

-

Çeyrek Altın ve Gram Altın fiyatları haftaya yükseliş ile başladı. Başta ONS altın fiyatında ve Dolar kurunda yaşanan yükseliş altın fiyatlarının yükselmesine hatta geçtiğimiz haftalarda görüldüğü gibi sert dalgalanmalar yaşamasına neden oldu. İşte 14 Eylül Pazartesi Kapalı Çarşı anlık Çeyrek Altın, Gram Altın Cumhuriyet Altını, Tam ve yarım Altın, 22 Ayar, 18 Ayar ve 14 Ayar altın fiyatları…

 

İstanbul Kapalı Çarşı’da alınıp satılan 14 Eylül altın türlerinin fiyatları (TL) şöyle:

Gram Altın fiyatı 

Gram Altın Türkiye’de altını yatırım aracı olarak yönelenlerin en çok ilgi gösterdiği ve birikim yaptığı altınlar arasın yerini alıyor. ONS fiyatında yaşanan hareketlilik ile birlikte Gram Altın 14 Eylül Pazartesi günü 468,11 TL’den alış fiyatı belirlendi. Hareketin sürdüğü bu dönemde Kapalı Çarşı piyasasına göre 469,98 TL’den satış gördü.  

 

Çeyrek Altın fiyatı

Çeyrek altın fiyatları ONS altın fiyatlarında yaşanan yükseliş ile birlikte yukarı yönlü hareket etmeye devam ediyor. Türkiye’de özellikle düğün sezonunda takı aracı olarak ilgi gören Çeyrek Altın Kapalı Çarşı piyasasında 754,16 TL’san alış fiyatı belirlendi. 769,12 TL’den ise alıcı buldu.

Yarım altın fiyatı: 1.539,25 TL

Tam Altın fiyatı: 3.048,31 TL

22 Ayar Altın fiyatı: 434,19 TL

18 Ayar Altın fiyatı: 355 TL

14 Ayar Altın fiyatı: 276,67 TL

Cumhuriyet Altın fiyatı: 3.135,74TL

ONS Altın fiyatı: 1.946,41 Dolar

Gremse Altın (iki buçukluk altın) fiyatı: 7.619,80 TL

Devamını oku

EKONOMİ

İkinci el araç piyasası alev alev, yangın durdurulamıyor: ‘ÖTV zammı piyasayı iyice yükseltti’

Pandemi süreci ile birlikte son 6 aydır ikinci el araç piyasasında sular durulmuyor. Salgın nedeniyle üretimi durduran fabrikalar yeni yeni …

Yayınlanma tarihi

-

Pandemi süreci ile birlikte son 6 aydır ikinci el araç piyasasında sular durulmuyor. Salgın nedeniyle üretimi durduran fabrikalar yeni yeni üretime başlasa da ikinci eldeki durum el yakıyor. 1 hafta önce 100 bin liraya alınan otomobil, bir sonraki haftada 120 bin lira oluyor böylece yükseliş devam ediyor. Geçtiğimiz günlerde yeni ÖTV zammının da gelmesiyle cadı kazanına dönen ikinci el piyasası, daha da içinden çıkılmaz bir hal aldı. Ankaralı oto galericiler ise sattıkları araçların yerine yenisini koyamadıklarından dert yanıyor. Ayrıca oto galericiler, bu yükselişin nedeninin kendilerinden kaynaklanmadığını, her meslek grubundan vatandaşın araç alım satı işi yapmasından kaynaklandığını öne sürüyor.

‘Düşme ihtimalinin olduğunu sanmıyoruz’

Ankaralı oto galerici Ümit Işık, ikinci el araç piyasasına ilişkin, “Ankara Otonomide galerimiz var. Covid-19 salgınından dolayı sıfır araç gelmediği için fiyatlar iki katına çıktı. İşlerimiz güzel yalnız fiyatları zapt edemiyoruz. 100 bine sattığımız aracı tekrar 100 bine alamıyoruz. Üstüne belli bir para koyup anca alabiliyoruz. Etkilenen esasen esnaflar aslında. Bu şekilde giderse muhtemelen fiyatlar artacak. Bu yetki ve yeterlilik belgesinin faydası olacaktır. Pek çok insan araç alıp satıyor herkes bu işi yapmaya başladı. Tabi esnaf, esnaftan araba alıyor. Sıfırların durumu da belli değil. Fiyatların bu saatten sonra düşme ihtimalinin olduğunu sanmıyorum. Bu şekilde devam eder diye düşünüyoruz” dedi.

‘6 ay önce orta düzel Alman aracı alınabiliyordu’

Oto galerici Cumali Çolak, “Son 6 aydır araç piyasası her geçen gün üzerine koyarak artıyor. Bunun başlıca sebeplerinden bir tanesi içinde bulunduğumuz bu salgın hastalıktır. Sıfır araçların ülkeye geç ve az sayıda girmesi de araç piyasasını artıyor. Piyasa akıl almaz şekilde artarak devam ediyor. 6 ay öncesinde orta düzel Alman marka bir aracı herkes rahatlıkla alabiliyorken, şu dönemde bunu alması bile çok güçleşti ve zorlaştı. Biz, satıcı olarak şikayetçiyiz alıcı da oldukça şikayetçi” diye konuştu.

‘Üretim olması gerekiyor devletin üretimi yok’

Oto galerici Ahmet Badak ise “Şimdi bu yüksek fiyatlar galericilerin ayıbı değil. Dolar çok yükseldi. Devletimizin ÖTV’si ve vergilerin dilimi daha çoğaldı. Örneğin 350 bin liralık bir araca 75 bin lira zam geldi. Yani halkımız bizden kaynaklandığını sanıyor. Yani fırsatçı olunduğunu, galericilerin 3’e alıp 5’e ve 7’ye sattığını düşünüyor. Böyle bir şey yok. Biz de bundan çok rahatsızız. Biz aracı satıyoruz, sattığımız aracın yerine yenisini alamıyoruz. Bunun çözümü üretim olması gerekiyor” ifadelerini kullandı.

Kaynak: Sputnik TR

Devamını oku

ÖNE ÇIKANLAR