Takip Edin

KÜLTÜR SANAT

Kadın oyuncularla yeniden çekilen Hayalet Avcıları’nın yönetmeni: Gişe başarısızlığının nedeni Hillary karşıtı kampanya

Sinemanın ikonik filmlerinden Hayalet Avcıları’nı (Ghostbusters), 2016’da Melissa McCarthy, Kristen Wiig, Kate McKinnon ve Leslie Jones gibi …

Yayınlanma tarihi

-

Sinemanın ikonik filmlerinden Hayalet Avcıları’nı (Ghostbusters), 2016’da Melissa McCarthy, Kristen Wiig, Kate McKinnon ve Leslie Jones gibi tamamı kadın oyunculardan oluşan bir kadroyla yeniden ekrana taşıyan yönetmen Paul Feig, filmin gişedeki başarısızlığına dair yıllar sonra açıklamalarda bulundu.

Film gösterime girmeden önce “Böyle bir film en az 500 milyon dolar hasılat elde etmeli, hatta muhtemelen bu az bile” diyen Feig’in öngörüsünün aksine film sadece 229 milyon dolar kazandırdı. Feig, bunu o yıl yapılan başkanlık seçimlerinde Donald Trump’a karşı yarışan eski Dışişleri Bakanı ve First Lady Hillary Clinton aleyhinde yürütülen kampanyaya bağladı.

Jess Cagle’ın SiriusXM programında konuşan Feig, şu ifadeleri kullandı; “Gerçekten bazı parlak yazarların 2016 hakkında ve Hillary ile anti- Hillary hareketiyle ne kadar iç içe olduğumuz hakkında bir kitap yazması gerektiğini düşünüyorum. Herkes sabrının son noktasındaydı. Son sekiz yıl boyunca Afrikalı-Amerikalı bir başkana (Barack Obama) sahip olup olmaktan kaynaklanan bir sarhoşluk muydu bilmiyorum, sadece patlamaya hazırlardı. İnsanların, normalde bulunmadıkları makamlara gelmeye ya da yetki almaya çalışan kadınların karşısında kafayı sıyırmaları çılgınca, 2016 çirkin, çok çirkin bir yıldı.”

Feig ayrıca, Donald Trump’ın o dönemde film kadrosunun tamamen kadınlardan oluşmasını “Neler oluyor?” diyerek eleştirdiğini de hatırlattı.

Kaynak: Sputnik TR   ©SputnikTR 

KÜLTÜR SANAT

Türk sinemasının hiç pes etmeyen yönetmeni Ertem Eğilmez anılıyor

Trabzon’da 18 Şubat 1929’da dünyaya gelen yapımcı ve yönetmen Ertem Eğilmez, ilk ve orta öğrenimini Konya’da tamamladı.

İstanbul Üniversitesi …

Yayınlanma tarihi

-

Trabzon’da 18 Şubat 1929’da dünyaya gelen yapımcı ve yönetmen Ertem Eğilmez, ilk ve orta öğrenimini Konya’da tamamladı. 

İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi‘ni bitiren Eğilmez, 1953’te askere gidene kadar kısa bir süre bakkal dükkanı çalıştırdı.

Usta yönetmen askerliğinin ardından Arif Bolat kitabevinde çalıştı ve Refik Erduran ile 1954’te Çağlayan Yayınevi’ni kurdu. Eğilmez, aynı yıl Erduran ve Haldun Sel ile Tef adlı mizah dergisini çıkarırken, yayımladığı cep kitapları da yayın dünyasında yoğun ilgi gördü.

YAMAN KARDEŞLER’LE GAZETECİLİKTEN SİNEMAYA ADIM ATTI

“Efe” adlı şirketi kurarak 1961’de sinemaya adım atan Eğilmez, aynı yıl Yaman Gazeteci adlı filmle yapımcılığa başladı.

Eğilmez gazetecilikten sinemaya geçişini bir röportajında şu sözlerle anlatmıştı:

“Münir Özkul’la arkadaştık, ‘Bir film yapsak.’ diye prodüktör olarak işe bulaştık. Benim bir bayim vardı, hala da bayidir Babıali’de, Fazıl Ünverdi… Onun finanse ettiği bir film yaptık, bütün paraları batırdık. Ben o zamanlar yönetmenliğin ‘y’sini bilmiyordum. ‘Yaman Gazeteci’ adlı bu ilk filmimizin yönetmenini Münir seçmişti.”

Nahit Ataman ile 1964’te “Arzu Film” şirketini kuran Ertem Eğilmez’in yönetmenliğe adım atması ise Fatoş’un Fendi Tayfur’u Yendi adlı filmle oldu.

Eğilmez, Türk sinemasında komedinin temellerini oluşturan birçok filme yönetmen olarak imza atarken, 1965’te Senede Bir Gün, 1968’de Nilgün ve İngiliz Kemal, 1970’de ise Küçük Hanımefendi adlı romanları sinemaya uyarladı.

Türkan Şoray, Selda Alkor, Fatma Girik ve Hülya Koçyiğit gibi star oyuncuların yer aldığı popüler aşk filmlerini de yöneten Eğilmez, geniş izleyici kitlesinin beğenisini kazandı.

Eğilmez, 1966’da çektiği Bir Millet Uyanıyor filmiyle, 1967 Antalya Altın Portakal Film Festivali’nde “En İyi Tarihsel Film” ödülüne değer görüldü.

UNUTULMAZ OYUNCULARIN TÜRK SİNEMASINDA VARLIK GÖSTERMESİNE ÖNCÜLÜK ETTİ

Usta yönetmen, Münir Özkul, Adile Naşit, Kemal Sunal, İlyas Salman, Halit Akçatepe, Zeki Alasya, Metin Akpınar, Şener Şen ve Ayşen Gruda gibi oyuncuların Türk sinemasında varlık göstermesine öncülük etti.

“Arzu Film güldürüleri” olarak anılan filmlerde zaman zaman toplumsal eleştiriye yer vermesiyle dikkati çeken Eğilmez, 1973’te yaptığı Canım Kardeşim filmiyle Türk sinemasında yapmacıklıktan uzak sinemacılık anlayışını, iç yakan bir öyküyle beyaz perdeye aktardı.

Eğilmez, sanatçının görevinin soruna çözüm bulmak değil sorunun varlığına işaret etmek olduğunu belirttiği bir röportajında şunları kaydetmişti:

“Sinemacının ve sanatçının yol gösterici, ‘Bu böyle değil de ille böyle olsun, bunun çaresi budur.’ demesinin karşısındayım. Bu ukalalık, konferansçılık oluyor, sanatçılıktan kaçıyor. Binaenaleyh tespiti tercih ediyorum. Bir durum vardır, bu durumu gözler önüne sermek, çareyi araması gerekenlere bırakmak, sanatçının görevi gibi geliyor. Çıkar yol zaten tektir, çare de birdir. Kaldı ki çaktırmadan çareyi göstermesem bile çarenin tek olduğunu hissettiriyorum, daha da işime geliyor. Örneğin ‘Canım Kardeşim’de çok sevdiğim bir plan var, tesadüf sonucu yakaladığım. Kamera apartmanların TV antenlerinden, gecekondu semtindeki TV’siz kişilere döner; bunu bile iki kişinin bir küçük çocuğa TV araması meselesi gibi yaptım, konferansa doğru kaçıyorum diye de korktum. Benim için mesele derdimi anlatmaktı.”

44 FİLM YÖNETTİ, 5 SENARYO YAZDI

Eğilmez, 1975’te Rıfat Ilgaz’ın kaleme aldığı Hababam Sınıfı romanını sinemaya uyarladı. Hababam Sınıfı Sınıfta Kaldı filminin gördüğü büyük ilginin ardından 1976’da Hababam Sınıfı Uyanıyor, 1977’de Hababam Sınıfı Tatilde, 1981’de ise Hababam Sınıfı Güle Güle filmi ile Hababam Sınıfı adlı müzikal tiyatro oyununu izleyiciyle buluşturdu.

Yönetmen olarak Türk sinemasındaki değişimleri takip eden, bu değişimlere göre sürekli kendini yenileyen Eğilmez, 1980-1981 sezonunda Kanlı Nigar adlı müzikli oyunu sahneledi.

Eğilmez, sinemadan bir süre uzak kaldıktan sonra, 1984’te Namuslu adlı filmle geri döndü. Namuslu ve Banker Bilo filmleriyle Türkiye’nin temel sorunlarını kendi mizah anlayışıyla ele alan usta isim, son olarak 1988’de yönettiği Arabesk filmiyle gişede büyük başarı elde etti.

Meslek hayatı boyunca 44 film yöneten, 5 senaryo kaleme alan ve 97 filmin yapımcılığını üstlenen Eğilmez, 21 Eylül 1989’da İstanbul’da, 60 yaşında vefat etti.

“ONUN İÇİN PES ETMEK GİBİ BİR DAVRANIŞ HİÇBİR ZAMAN SÖZ KONUSU OLMADI”

Sinema eleştirmeni, yazar Atilla Dorsay, Rıza Kıraç ile gerçekleştirdiği “Sinemayı Yazan Adam” söyleşisinde, Kemal Sunal ve Zeki Alasya-Metin Akpınar ikilisini sevmeyi, Ertem Eğilmez ve Arzu Film ekolünden öğrendiğini ifade ederek, şunları aktarmıştı:

“Çünkü bütün bu oyuncular, özellikle 1970’li yıllar boyunca Arzu Film çatısı altında ün kazandılar. Orada Ertem Eğilmez’in kişiliğinin şemsiyesi altında daha bilinçli bir çaba oldu. Orada senaristler, oyuncular hep birlikte, bugünkü sinemamızın komedi geleneğinin bir nevi temellerini attılar. Arzu Film komedileri bugün hala beğenilen, aranan, izlenen filmlerdir ve Türk komedisine belli bir düzeyi ve zevki getirmiştir.”

“O BİR SİNEMA DAHİSİYDİ”

Usta oyuncu Şener Şen, Video Haber dergisinin Aralık 1989 tarihli 60. sayısında yayınlanan haberde, Eğilmez’in sinemayı meslek olarak seçmekle en doğru kararı verdiğine işaret ederek, şöyle konuşmuştu:

“Sinemaya aşıktı ve sinema onun her şeyi idi. Onunla çalışıp da bunu anlamamak imkansızdı. Ayrıca başarı kazanmayı kendine alışkanlık edinmiş ender insanlardan biriydi. Yaptığı her işte başarıya ulaşmıştı. Örneğin onun yayıncılık yaptığı bir dönem var. O yıllarda dünyaca meşhur Mike Hammer adlı polisiye çizgi romanın yayın haklarını almış. Ancak birkaç sayı çıkardıktan sonra Amerikalılar anlaşmadan caymış. Ertem Ağabey de oturup birkaç arkadaşıyla hikayeleri kendileri yazıp yayınlamaya başlamış. Onun için pes etmek gibi bir davranış hiçbir zaman söz konusu olmadı. ‘Arabesk’i bile hangi şartlarda çektiği herkesçe bilinir. O, filmlerinde güldürürken, ağlatmayı ve düşündürmeyi başaran bir sinema adamıydı. Bir işi yaparken çevresindeki herkesin görüşünü alır ama sonra da kendi bildiğini yapardı. Sonuçta ne derece başarılı olduğunu hep birlikte gördük. O bir sinema dahisiydi.”

Sinema tarihçisi Giovanni Scognamillo ise Türk Sinemasında Şener Şen kitabında Eğilmez’in Arabesk adlı filminden bahsederken şunları aktarmıştı:

“Eğilmez her şeyden önce kendisiyle hesaplaşır. Kendi sanatsal geçmişi, kendi sinema anlayışı ve icraatıyla yüzleşir ve yaptıklarıyla dalga geçer, bir hayat bilançosu çıkarır.”

Ertem Eğilmez’in yönettiği filmlerden bazıları şöyle:

Bir Millet Uyanıyor, Yaşlı Gözler, İngiliz Kemal, Sevemez Kimse Seni, Küçük Hanımefendi, Kalbimin Efendisi, Senede Bir Gün, Son Hıçkırık, Beyoğlu Güzeli, Sev Kardeşim, Tatlı Dillim, Oh Olsun, Yalancı Yarim, Köyden İndim Şehire, Salak Milyoner, Mavi Boncuk, Süt Kardeşler, Şabanoğlu Şaban, Gülen Gözler, Erkek Güzeli Sefil Bilo, Banker Bilo, Namuslu, Aşık Oldum, Arabesk.

Yazdığı senaryolar:

Ölmeyen Aşk, Boş Çerçeve, Mavi Boncuk, Salako, Milyarder.

Kaynak: NTV

Devamını oku

KÜLTÜR SANAT

72. Emmy Ödülleri sahiplerini buldu

Yeni Koronavirüs (Kovid-19) salgını nedeniyle izleyicilerin ve ödül adaylarının olmadığı Los Angeles’taki Staples Tiyatrosu’nda düzenlenen 72 …

Yayınlanma tarihi

-

Yeni Koronavirüs (Kovid-19) salgını nedeniyle izleyicilerin ve ödül adaylarının olmadığı Los Angeles’taki Staples Tiyatrosu’nda düzenlenen 72. Emmy Ödül Töreni video konferans şeklinde gerçekleşti.

Ödül töreninde, “En İyi Drama Dizisi” ödülüne “Succession” layık görülürken, dizideki performansıyla Jeremy Strong, “En İyi Erkek Oyuncu” (Drama) ödülünü aldı.

“En İyi Komedi Dizisi” ödülünü 7 ödüllü “Schitt’s Creek” alırken, “Watchmen” de “En İyi Mini Dizi” ödülünün sahibi oldu.

2020 Emmy Ödülü kazanan yapımlardan bazıları şöyle sıralandı:

En İyi Drama: “Succession”

En İyi Komedi: “Schitt’s Creek”

En İyi Erkek Oyuncu, Drama: Jeremy Strong, “Succession”

En İyi Kadın Oyuncu, Drama: Zendaya, “Euphoria”

En İyi Erkek Oyuncu, Komedi: Eugene Levy, “Schitt’s Creek”

En İyi Kadın Oyuncu, Komedi: Catherine O’Hara, “Schitt’s Creek”

En İyi Yardımcı Erkek Oyuncu, Drama: Billy Crudup, “The Morning Show”

En İyi Yardımcı Kadın Oyuncu, Drama: Julia Garner, “Ozark”

En İyi Mini Dizi: “Watchmen”

Kaynak: Sputnik TR

Devamını oku

KÜLTÜR SANAT

Malcolm X Yaşamı ve Ölümü

Malcolm X’in hayatı üzerine yaptığı araştırmaları bir kitapta toplayan gazeteci Peter Goldman’ın Malcolm X: Yaşamı ve Ölümü adlı kitap Türkçe’ye …

Yayınlanma tarihi

-

Malcolm X’in hayatı üzerine yaptığı araştırmaları bir kitapta toplayan gazeteci Peter Goldman’ın Malcolm X: Yaşamı ve Ölümü adlı kitap Türkçe’ye çevrildi. Dünyada büyük merak uyandıran ve defalarca baskısı yapılan kitap Malcolm X ile ilgili bilinmeyen pek çok konunun da kapısını aralıyor.

Malcolm X…

İsmi ile davası etle tırnak gibi bir olan nadir insanlardan…
20. yüzyılın en etkili siyahî lideri…
Yaşamı kadar ölümü de konuşuldu…
Dünyanın yokuş aşağı gittiği bugünlerde ismini yine sıkça duyuyoruz…

Deneyimli gazeteci Peter Goldman’ın bu titiz çalışması, dramatik bir Malcolm X portresiyle buluşturuyor okurları. Dönemin toplumsal ve siyasal atmosferi de bu portreye eşlik ediyor. Malcolm X’in, toplumu içinde nasıl öne çıktığına ve hayatının son yılına odaklanan kitap, İslam Cemaati ve lideri Elijah Muhammed’le olan çatışmasını, aldığı ölüm tehditlerini; sonunda ise bir suikast ekibinin ellerinde can vermesini detaylandırıyor.

Peter Goldman, Malcolm X’in öldürülmesiyle ilgili tüm komplo teorilerini birer birer ele alıp gerçekliğe ışık tutuyor.

“Malcolm X’in hayatını tam ölçekli olarak ilk defa anlatan Peter Goldman’ın kitabı, gizemli liderin vazgeçilmez biyografisi olmaya devam ediyor.”

– New York Times

“Peter Goldman’ın kitabı, modern siyah yaşamla ilgilenen herkes için vazgeçilmez bir başlangıç noktası.”

– Washington Post Book World

“Başka hiçbir kitapta Malcolm X’in trajik son yıllarının bu kadar ayrıntılı ve nesnel bir açıklaması yok.”

– Library Journal

Devamını oku

ÖNE ÇIKANLAR