Takip Edin

EKONOMİ

Hasadı başlayan patates ve soğanın ihracatı kontrollü açılıyor

Tarım ve Orman Bakanlığı, hasat dönemine girilen soğan ve patateste piyasaları yakın takibe alırken, rekolte artışı beklenen her iki ürünün …

Yayınlanma tarihi

-

Tarım ve Orman Bakanlığı, hasat dönemine girilen soğan ve patateste piyasaları yakın takibe alırken, rekolte artışı beklenen her iki ürünün ihracatı için de ön izin vermeye başladı.

Tarım ve Orman Bakanı Bekir Pakdemirli’nin talimatıyla stratejik ürünleri takip amacıyla oluşturulan ‘Ürün Masaları’, hasat dönemine başlanan bu dönemde soğan ve patates piyasasındaki gelişmeleri yakından takip ediyor.

‘Ürün Masaları’ tarafından hazırlanan rapordan derlenen bilgiye göre, başta Hatay ve Adana olmak üzere bazı illerde patates ve soğan hasadı başlarken, tarımsal üretimin kesintiye uğramadan sürdürülebilmesi ve araziye çıkışlarda sorun yaşanmaması için bakanlığın talebi üzerine İçişleri Bakanlığı’nca 81 il valiliğine gönderilen talimatla gerekli kolaylık sağlanıyor.

Bu sezon turfanda hasadın yapıldığı Hatay ve Adana illerinde patates üretiminde ekim, bitki gelişimi ve iklimsel faktörler açısından bir sorun yaşanmadı. Ürün rekoltesinin geçen yılın üzerinde olması bekleniyor. Patates üretimi 2019 yılında yaklaşık 141 bin hektar alanda 4.98 milyon ton olmuştu.

Soğanda da iklimsel şartların elverişli seyretmesi nedeniyle Hatay’da ilk hasat 9 Nisan’da başlarken, Adana ve Hatay’da hasat yoğun şekilde sürüyor. Bu yıl üründe rekoltenin geçen yılın üzerinde olması öngörülüyor. Türkiye’de 2019 yılında 613 bin 580 dekar alanda 2.2 milyon ton kuru soğan üretimi gerçekleşmişti.

Yüzde 19.3 gümrük vergisine ilave gözetim bedeli ton başına 500 dolar

Her iki üründe de ihracat nedeniyle ülkede arz açığı oluşmaması, dış talebin iç piyasa fiyatlarını etkilememesi, stok durumunun korunması ve tüketici fiyatlarında dalgalanma yaşanmaması için ihracat ocak ayında ön izne bağlanmıştı.

Rapora göre, Bakanlık tarafından piyasadaki fiyat değişimleri, stok yönetimi ve hasat durumu yakından takip edilirken, üreticileri koruyacak her türlü tedbir gerek görüldüğü zaman ivedilikle alınıyor. Halkın ihtiyaç duyduğu patates yerli olarak çiftçiler tarafından üretilirken, üreticileri olumsuz etkileyebilecek şekilde bir ithalata da izin verilmiyor.

Bu çerçevede Bakanlığın talebi üzerine halihazırda patates ithalatında uygulanan yüzde 19.3 gümrük vergisine ilave gözetim bedeli ton başına 500 dolar olarak belirlenerek, üreticileri koruyacak yeni bir tedbir ivedilikle alındı.

Ayrıca, oluşacak arz fazlasını ihracatla değerlendirmek amacıyla bir miktar patatesin (50 bin ton) ihracatına ön izin verilmesi kararlaştırıldı. Türkiye, geçen yıl 145 bin ton patates ihraç etmişti.

Soğanda da ihracat ön izin kararı, hasat dönemine girilmesi nedeniyle Bakanlıkça yeniden değerlendirildi. Oluşacak arz fazlası ürünün ihracata yönlendirilmesi amacıyla kontrollü şekilde ihracat ön izinleri verilmeye başlandı. Soğanda geçen yıl 227 bin tonluk ihracat gerçekleştirilmişti.

Kaynak: Sputnik TR   ©SputnikTR 

EKONOMİ

Benzine indirim geliyor

Benzinin litre fiyatına indirim geliyor.  Bu gece yarısından itibaren benzinde 11 kuruşluk indirim bekleniyor.    AKARYAKIT FİYATLARI NASIL …

Yayınlanma tarihi

-

Benzinin litre fiyatına indirim geliyor. 

Bu gece yarısından itibaren benzinde 11 kuruşluk indirim bekleniyor. 

 

AKARYAKIT FİYATLARI NASIL HESAPLANIYOR?

Akaryakıt fiyatları, Türkiye’nin de dahil olduğu Akdeniz piyasasındaki işlenmiş ürün fiyatlarının ortalaması ile dolar kurundaki değişiklikler baz alınarak rafineriler tarafından hesaplanıyor.

Bu hesaplanma sonucunda dağıtım firmalarınca uygulanan fiyatlar, rekabet ve serbesti nedeniyle şirketler ve kentlere göre küçük değişiklikler gösterebiliyor.

Devamını oku

EKONOMİ

14 Eylül Altın fiyatı haftaya yükseliş ile başladı! Gram Altın Çeyrek Altın alış satış fiyatı

Çeyrek Altın ve Gram Altın fiyatları haftaya yükseliş ile başladı. Başta ONS altın fiyatında ve Dolar kurunda yaşanan yükseliş altın fiyatlarının …

Yayınlanma tarihi

-

Çeyrek Altın ve Gram Altın fiyatları haftaya yükseliş ile başladı. Başta ONS altın fiyatında ve Dolar kurunda yaşanan yükseliş altın fiyatlarının yükselmesine hatta geçtiğimiz haftalarda görüldüğü gibi sert dalgalanmalar yaşamasına neden oldu. İşte 14 Eylül Pazartesi Kapalı Çarşı anlık Çeyrek Altın, Gram Altın Cumhuriyet Altını, Tam ve yarım Altın, 22 Ayar, 18 Ayar ve 14 Ayar altın fiyatları…

 

İstanbul Kapalı Çarşı’da alınıp satılan 14 Eylül altın türlerinin fiyatları (TL) şöyle:

Gram Altın fiyatı 

Gram Altın Türkiye’de altını yatırım aracı olarak yönelenlerin en çok ilgi gösterdiği ve birikim yaptığı altınlar arasın yerini alıyor. ONS fiyatında yaşanan hareketlilik ile birlikte Gram Altın 14 Eylül Pazartesi günü 468,11 TL’den alış fiyatı belirlendi. Hareketin sürdüğü bu dönemde Kapalı Çarşı piyasasına göre 469,98 TL’den satış gördü.  

 

Çeyrek Altın fiyatı

Çeyrek altın fiyatları ONS altın fiyatlarında yaşanan yükseliş ile birlikte yukarı yönlü hareket etmeye devam ediyor. Türkiye’de özellikle düğün sezonunda takı aracı olarak ilgi gören Çeyrek Altın Kapalı Çarşı piyasasında 754,16 TL’san alış fiyatı belirlendi. 769,12 TL’den ise alıcı buldu.

Yarım altın fiyatı: 1.539,25 TL

Tam Altın fiyatı: 3.048,31 TL

22 Ayar Altın fiyatı: 434,19 TL

18 Ayar Altın fiyatı: 355 TL

14 Ayar Altın fiyatı: 276,67 TL

Cumhuriyet Altın fiyatı: 3.135,74TL

ONS Altın fiyatı: 1.946,41 Dolar

Gremse Altın (iki buçukluk altın) fiyatı: 7.619,80 TL

Devamını oku

EKONOMİ

İkinci el araç piyasası alev alev, yangın durdurulamıyor: ‘ÖTV zammı piyasayı iyice yükseltti’

Pandemi süreci ile birlikte son 6 aydır ikinci el araç piyasasında sular durulmuyor. Salgın nedeniyle üretimi durduran fabrikalar yeni yeni …

Yayınlanma tarihi

-

Pandemi süreci ile birlikte son 6 aydır ikinci el araç piyasasında sular durulmuyor. Salgın nedeniyle üretimi durduran fabrikalar yeni yeni üretime başlasa da ikinci eldeki durum el yakıyor. 1 hafta önce 100 bin liraya alınan otomobil, bir sonraki haftada 120 bin lira oluyor böylece yükseliş devam ediyor. Geçtiğimiz günlerde yeni ÖTV zammının da gelmesiyle cadı kazanına dönen ikinci el piyasası, daha da içinden çıkılmaz bir hal aldı. Ankaralı oto galericiler ise sattıkları araçların yerine yenisini koyamadıklarından dert yanıyor. Ayrıca oto galericiler, bu yükselişin nedeninin kendilerinden kaynaklanmadığını, her meslek grubundan vatandaşın araç alım satı işi yapmasından kaynaklandığını öne sürüyor.

‘Düşme ihtimalinin olduğunu sanmıyoruz’

Ankaralı oto galerici Ümit Işık, ikinci el araç piyasasına ilişkin, “Ankara Otonomide galerimiz var. Covid-19 salgınından dolayı sıfır araç gelmediği için fiyatlar iki katına çıktı. İşlerimiz güzel yalnız fiyatları zapt edemiyoruz. 100 bine sattığımız aracı tekrar 100 bine alamıyoruz. Üstüne belli bir para koyup anca alabiliyoruz. Etkilenen esasen esnaflar aslında. Bu şekilde giderse muhtemelen fiyatlar artacak. Bu yetki ve yeterlilik belgesinin faydası olacaktır. Pek çok insan araç alıp satıyor herkes bu işi yapmaya başladı. Tabi esnaf, esnaftan araba alıyor. Sıfırların durumu da belli değil. Fiyatların bu saatten sonra düşme ihtimalinin olduğunu sanmıyorum. Bu şekilde devam eder diye düşünüyoruz” dedi.

‘6 ay önce orta düzel Alman aracı alınabiliyordu’

Oto galerici Cumali Çolak, “Son 6 aydır araç piyasası her geçen gün üzerine koyarak artıyor. Bunun başlıca sebeplerinden bir tanesi içinde bulunduğumuz bu salgın hastalıktır. Sıfır araçların ülkeye geç ve az sayıda girmesi de araç piyasasını artıyor. Piyasa akıl almaz şekilde artarak devam ediyor. 6 ay öncesinde orta düzel Alman marka bir aracı herkes rahatlıkla alabiliyorken, şu dönemde bunu alması bile çok güçleşti ve zorlaştı. Biz, satıcı olarak şikayetçiyiz alıcı da oldukça şikayetçi” diye konuştu.

‘Üretim olması gerekiyor devletin üretimi yok’

Oto galerici Ahmet Badak ise “Şimdi bu yüksek fiyatlar galericilerin ayıbı değil. Dolar çok yükseldi. Devletimizin ÖTV’si ve vergilerin dilimi daha çoğaldı. Örneğin 350 bin liralık bir araca 75 bin lira zam geldi. Yani halkımız bizden kaynaklandığını sanıyor. Yani fırsatçı olunduğunu, galericilerin 3’e alıp 5’e ve 7’ye sattığını düşünüyor. Böyle bir şey yok. Biz de bundan çok rahatsızız. Biz aracı satıyoruz, sattığımız aracın yerine yenisini alamıyoruz. Bunun çözümü üretim olması gerekiyor” ifadelerini kullandı.

Kaynak: Sputnik TR

Devamını oku

ÖNE ÇIKANLAR