Takip Edin

GÜNDEM

Çok ses getirdi! Dünyadan sipariş geldi

Karsan Üst Yöneticisi (CEO) Okan Baş, yüzde 100 elektrikli ve sürücüsüz otobüs Karsan Otonom Atak Electric’in Romanya ve ABD’nin yanı sıra …

Yayınlanma tarihi

-

Karsan Üst Yöneticisi (CEO) Okan Baş, yüzde 100 elektrikli ve sürücüsüz otobüs Karsan Otonom Atak Electric’in Romanya ve ABD’nin yanı sıra Türkiye’de de yollara çıkmaya hazırlandığını belirterek, “Bazı özel durumlar olabilir. Bununla ilgili de birtakım gelişmeler var ama netleşmediği için ben bunu paylaşmak istemiyorum. Türkiye’de de kullanımı olacak ama ilk kullanımı Cumhurbaşkanlığı Külliyesi’nde yapacağız.” dedi.

Baş, dün Cumhurbaşkanlığı Külliyesi’nde tanıtımı gerçekleştirilen, Türk mühendisler tarafından üretilen Avrupa ve Amerika’nın ilk seri üretim sürücüsüz elektrikli otobüsü Karsan Otonom Atak Electric’e ilişkin AA muhabirinin sorularını yanıtladı.

Dünkü tanıtımı tarihi bir an olarak gördüğünü dile getiren Baş, “Sürücüsüz Seviye 4 Türkiye’nin ürettiği bir otobüse sahibiz bugün itibarıyla. Cumhurbaşkanımız da çok heyecanlandı. Özellikle bu aracın Türkiye üretimi olmasının, Türk mühendisleri tarafından geliştirilmesinin çok büyük bir gurur olduğunu dile getirdi.” ifadelerini kullandı.

3 yıldır bütün yeni ürün yatırımlarını gelecek teknolojilerine odaklanarak yaptıklarını belirten Baş, “Ama elektrikli hale getirirken de aracın otonom olacağını, ileride bir sonraki aşamada her ürünün otonom hale dönüşeceğini düşünerek, o alt yapıyı hazırlayarak elektrikli araç ürettik. Şimdiye kadar da hem Jest hem de Atak elektriklileri seri üretim olarak yapar durumdayız. 2 senedir de elektrikli araçları pazarda satıyoruz.” ifadelerini kullandı.

“Otonom Atak Electric çok optimum boyutlarda bir araç”

Otonom Atak Electric’in çok optimum boyutlarda bir araç olduğuna dikkati çeken Baş, “Piyasada daha küçük boyutlarda olan araçlar var. Birkaç tane firmanın dünyada yaptığı uygulamalar var ve 10-20’li adetlerde satıyor. Fakat bunların da optimum boyutlarda olmadığını görerek biz Atak’ı seçtik odaklandığımız ürün olarak ve onun üzerinde çalışmaya başladık.

Tabii burada Adastec ile çok iyi bir iş birliğiyle çalıştık, ürünü endüstriyelleştirme yönünde. Atak’ın endüstriyel bir ürün olması, elektrikli endüstriyel ürün olması ve alt yapısının da sürücüsüz araca uygun olması işimizi kolaylaştırdı, daha hızı hareket ettik.” diye konuştu.

Ticarileşmiş ve seri üretim olarak Otonom Atak Electric’in, ABD ve Avrupa’da bir ilk olduğunu dile getiren Baş, “Dünyada ilk demiyorum, çünkü Çin’den çok emin değilim. Çin’de yapılan belli ürünler var onların detayını da çok iyi bulamadığımız için biraz temkinli konuşuyoruz. Kimi zaman dünyada deniyor ama çok net olarak bir öncülük olduğunu söyleyebilirim.” dedi. Karsan CEO’su Okan Baş, şu ana kadar 2 Karsan Otonom Atak Electric siparişi alındığını söyledi.

“İlk siparişler Romanya ve ABD’ye gidecek”

Baş, sözlerini şöyle sürdürdü: “Biz şu anda 2 tane aracın anlaşmasını yaptık. Bir tanesini ürettik göndermek üzereyiz ikincisini de hattımızda üretmeye başladık. Romanya’ya bir tane sattık, orada bir teknoparkta servis aracı (shuttle) gibi çalışacak araç. Orada da bazı araştırmalar yapacaklar.

Kendi uygulamaları da olacak. Daha sonra da mayıs-haziran aylarında ABD’ye bir araç göndereceğiz. Orada da büyük bir gelecek çalışmasının ilk ürünü olarak devreye giriyor.

Açıkçası başka operatörlerle yaptığımız görüşmeler de var ama onları tabii henüz olgunlaşmadığı için paylaşamıyorum. Çok hızlı ilerlemek istiyoruz aracın ticari anlamda da yerini bulması için.”

“Bu araç toplu taşımada şu haliyle de kullanılabilir”

Okan Baş, sürücüsüz elektrikli otobüs Karsan Otonom Atak Electric’in hangi alanlarda kullanılacağına da değindi. Aracın özellikle toplu taşımada kullanılmasını hedeflediklerini belirten Baş, “Bu araç toplu taşımada şu haliyle de kullanılabilir.

Hatta belli otobüs güzergahları, yani şehir içinde belli operatörlerin bize göstereceği otobüs güzergahlarında da kullanılacak. Tabii otonom olduğu için belli özel izinlere ihtiyacı var şu aşamada. Ama onlar da zaten alınabiliyor bu konuştuğumuz operatörlerle. Servis aracı olarak daha kapalı ortamlarda da kullanılabilir ama şehir içinde de otobüs güzergahlarında da kullanılabilir. Asıl zaten bu alanlarda fırsatlar var, hedefimiz toplu taşıma zaten bizim de.” dedi.

Kuzey Avrupa ülkelerinin elektrikli dönüşümde çok daha hızlı ve öncü olmaları nedeniyle bu ülkelerde daha fazla ilerleyebileceklerini aktaran Baş, bunun dışında Avrupa’nın her ülkesinde de aracı test etmeyi planladıklarını dile getirdi.

“Aracın Türkiye’de ilk kullanımı Cumhurbaşkanlığı Külliyesi’nde olacak”

Baş, aracın Türkiye’de kullanılıp kullanılmayacağı sorusuna ise, “Bazı özel durumlar olabilir. Bununla ilgili de birtakım gelişmeler var ama netleşmediği için ben bunu paylaşmak istemiyorum. Türkiye’de de kullanımı olacak ama ilk kullanımı Cumhurbaşkanlığı Külliyesi’nde yapacağız.

Çünkü bize dün Cumhurbaşkanımızın net bir talebi oldu. İnan bey de bununla ilgili bu sabah net talimat verdi, hemen o aracı hazırlayın diye. Cumhurbaşkanlığı Külliyesi’nde kullanılmak üzere de bir araç hazırlıyoruz şu anda.” şeklinde yanıt verdi.

“Önümüzdeki günlerde aracın yurt dışı global lansmanını da yapacağız”

Avrupa’daki operatörlerin araçla çok ilgili olduğunu aktaran Baş, sözlerini şöyle tamamladı: “Bu projeyi bugüne kadar hep konferanslarda anlatmıştık. Hepsi otonom araçlarla çok ilgili. Çok büyük bir ilgi göreceğini düşünüyorum. Biz önümüzdeki günlerde aracın yurt dışı global lansmanını da yapacağız. Yurt dışındaki müşterilerimize, Avrupa’daki kendi teşkilatımıza tanıtımlar olacak. Ondan sonra daha da şekillenecek bu.”

Cumhurbaşkanı Erdoğan araçla Külliye’de özel bir tur attı

Öte yandan, Karsan ve Türk teknoloji şirketi Adastec’in otonom yazılımları ile geliştirilen, Avrupa ve Amerika’nın ilk gerçek yol koşullarında kullanıma hazır sürücüsüz otobüsü Otonom Atak Electric, dün Cumhurbaşkanlığı Külliyesi’nde düzenlenen etkinlikte görücüye çıkmıştı.

Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan ve beraberindeki heyet incelemelerinin ardından sürücü koltuğunun boş olduğu Seviye 4 otonom özelliklerine sahip sürücüsüz Otonom Atak Electric’e binerek Cumhurbaşkanlığı Külliyesi’nde özel bir tur atmıştı.

52’nin üzerinde yolcu kapasitesine ve 300 kilometrelik menzile sahip

Karsan’dan alınan bilgilere göre, Avrupa ve Amerika’da 8 metre sınıfında ilk kez gerçek rotada çalışabilecek Seviye 4 otonom özelliklerine sahip otobüsü olan Otonom Atak Electric, Karsan’ın yüzde 100 elektrikli modeli Atak Electric üzerinde yapılan çalışmalarla geliştirildi.

Otonom Atak Electric’in test, simülasyon ve validasyon çalışmaları 1 senede tamamlanarak seri üretime hazır hale getirildi. Karsan’ın Ar-Ge ekibi tarafından yürütülen projede, Otonom Atak Electric’i geliştirmek için bir başka Türk teknoloji şirketi Adastec ile iş birliği yapıldı.

Bu iş birliğinin ilk seri üretim aracı olarak üretilen ve Romanya’ya satışı yapılan Otonom Atak Electric, şubat ayı sonunda teslim edilerek ülkede hizmet vermeye başlayacak.

Karsan ve Adastec’in ortak çalışmalarıyla geliştirilen Otonom Atak Electric, gücünü BMW tarafından geliştirilen 220 kWh kapasiteli bataryalardan alan ve 230 kW güce ulaşarak 2500 Nm tork üreten Atak Electric üzerinde geliştirildi. Atak Electric’in sahip olduğu 8,3 metrelik boyutları, 52 kişinin üzerinde yolcu kapasitesi ve 300 kilometrelik menzili de Otonom Atak Electric’i sınıfında öncü konuma getirdi.

Kaynak: Milliyet

Devamını oku
Yorum Yaz

Yorum Yaz

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

GÜNDEM

Covid seyahat kartı geliyor

Bir mobil uygulama şeklinde olması planlanan kartta, uluslararası yolcuların COVID-19 test ve aşı bilgileri ile bunların yetkili kurumlar …

Yayınlanma tarihi

-

Bir mobil uygulama şeklinde olması planlanan kartta, uluslararası yolcuların COVID-19 test ve aşı bilgileri ile bunların yetkili kurumlar tarafından yapılıp yapılmadığı bilgisi yer alacak. Ülkelerin sağlık birimlerinin onayının da yer alacağı sistemde, bir yolcunun bir ülkeye girebilmesi için gerekli şartları taşıyıp taşımadığı uygulama üzerinden kontrol edilecek.

KİLİT KONU GÜVEN

IATA, dijital CovId Seyahat Kartı’nın uluslararası hava yolculukları için gerekli olduğunu düşündüklerini bildirdi. IATA Havalimanları ve Dış İlişkiler Bölge Müdürü Vinoop Goel, BBC’ye yaptığı açıklamada, “Buradaki kilit nokta güven. Yolcuların, yaptıkları testlerin doğru olduğundan ve ülkeye girmelerine izin verileceğinden emin olmaları gerekir” diye konuştu.

DENEMELER SÜRÜYOR

Goel, dünyada bazı havayollarıyla pilot denemeler yaptıklarını belirterek, dijital kartın dünya genelindeki kullanımına mart ayında başlayabileceklerini belirtti. Söz konusu mobil uygulamanın gelişime açık olduğu ve dünya genelinde devreye sokulacak diğer dijital çözümlerle entegre bir şekilde çalışacağı da bildirildi. Uygulamanın iOS ve Android kullanıcılarına ücretsiz olarak sunulacağı belirtilirken, uygulamanın denemelerine aralık ayında ilk olarak Singapur Havayolları başladı. Etihad, Emirates, Qatar Airways ve Air New Zealand da denemelere katılan diğer şirketler arasında.

TEK DOZ AŞI YOLDA

Amerikan Gıda ve İlaç İdaresi (FDA), ABD’li şirket Johnson&Johnson’ın COVID-19 aşısının tek dozunun yüzde 66 oranında koruyuculuğu bulunduğunu ve güvenilir olduğunu bildirdi. Hafta içinde ABD’de acil kullanım onayı alması beklenen aşının mutasyonlara karşı ne derece etkili olduğu ise henüz belli değil. 44 bin kişi üzerinde denenen aşının yan etkilerinin Pfizer ve Moderna aşılarıyla benzer olduğu da belirtildi. Tek doz uygulanmasının yanı sıra normal buzdolabında saklanabiliyor olması da yeni aşıyı öne çıkaran unsurlar.

MUTANT DAHA ÖLÜMCÜL

Alman bilim insanları, İngiltere’de ortaya çıkan COVID-19’un daha hızlı bulaşan mutasyonlu türünün (B117) daha ölümcül olduğunu da belirledi. Stuttgart Üniversitesi Matematik İstatistiği Bölümü Başkanı Prof. Dr. Christian Hesse ve ekibinin araştırmasına göre, birçok ülkede görülen mutant ile enfekte olma durumunda 55 yaşındaki erkekler ile 35 yaşındaki kadınlar için ölüm riski iki kat artıyor. ‘B117’ ile enfekte olan 80 yaşındaki erkekler ve 60 yaşındaki kadınlarda ise ölüm riski üç kat daha fazla.

Kaynak: Haber7

Devamını oku

GÜNDEM

Bakan Koca açıkladı! 1811 kişi…

Bakan Koca: Sağlık çalışanına şiddetten 1811 kişi hapis cezası aldı Sağlık Bakanı Koca, CHP Niğde Milletvekili Ömer Fethi Gürer’in soru …

Yayınlanma tarihi

-

Bakan Koca: Sağlık çalışanına şiddetten 1811 kişi hapis cezası aldı

Sağlık Bakanı Koca, CHP Niğde Milletvekili Ömer Fethi Gürer’in soru önergesini yanıtladı. Gürer, son 5 yılda hastanelerde sağlık çalışanlarına yönelik meydana gelen şiddet olaylarının sayısı, bunun sonucunda ölen ve yaralanan sağlık çalışanı sayısı, saldırıların önlenmesi adına yapılan çalışmalar, tutuklananların sayısı ve aldıkları cezaları sordu. Önergeye yanıt veren Bakan Koca, “Aralık 2015- Eylül 2020 tarihleri arasında sağlık kurum ve kuruluşlarında, sağlık çalışanlarına yönelik şiddet nedeni ile yapılan ‘Beyaz Kod’ başvurularının 18 bin 358’inin soruşturması devam etmekte olup, yargılaması sonuçlanan dosyalarda 3 bin 64 adli para cezası, 1811 kişiye hapis cezası verilmiştir” dedi.

Bakan Koca, ayrıca sağlık kuruluşlarında güvenlik tedbirlerinin arttırılmasıyla ilgili, çalışan güvenliği birimlerinin kurulması, hizmet sunumun iyileştirilmesi, fizik yapıların nitelikli hale getirilmesi, ‘Beyaz Kod’ birimlerinin kurulması, eğitim ve farkındalık oluşturulması gibi birçok önleyici tedbir alındığını belirtti. Bakan Koca, hukuki düzenlemelerle ilgili de, “Yapılan düzenlemelerle, sağlık çalışanına karşı işlenen suçların soruşturma aşamasının etkinliğinin arttırılması, sağlık çalışanlarına karşı suç işlenmesinde caydırıcılık sağlanması, sağlık çalışanı açısından alınan koruyucu tedbirler ile mağduriyetlerinin önlenmesi amaçlanmıştır” ifadelerine yer verdi.

Kaynak: Milliyet

Devamını oku

GÜNDEM

Teslim olan terörist itiraf etti: Her operasyonu haber verdiler

1978 yılında Diyarbakır Lice’nin Fis köyünde bir grup cani tarafından kurulan terör örgütü PKK, 42 yıllık tarihinin en zorlu dönemini yaşıyor …

Yayınlanma tarihi

-

1978 yılında Diyarbakır Lice’nin Fis köyünde bir grup cani tarafından kurulan terör örgütü PKK, 42 yıllık tarihinin en zorlu dönemini yaşıyor. Türk Silahlı Kuvvetleri’nin 2016 yılında konsept değiştirerek “savunma” pozisyonundan “taarruza” geçmesi, terörün sosyo/ekonomik ayaklarının kurutulması örgütü çöküşün eşiğine getirdi. Türkiye’den örgüte katılım neredeyse sıfırlanırken, kopuşlar da büyük hız kazandı. Çocuğu dağda olan annelerin Diyarbakır’da HDP il binası önünde başlattığı oturma eyleminin de etkisiyle, 2020 yılında tam 243 kişi güvenlik güçlerine teslim oldu. 2021’in ilk 2 ayında ise bu sayı 27’yi buldu. Güvenlik güçlerine teslim olarak yeni bir hayata merhaba diyen eski örgüt üyeleri, önemli bilgileri de beraberinde getirdi.

DIŞ DESTEĞİ ANLATTILAR

Kimi anlattıklarıyla HDP’nin PKK’ya terörist kazandırmadaki rolünü ortaya koydu, kimi de örgüt içinde patlak veren iç çekişmelere ışık tuttu. Başta ABD olmak üzere yabancı ülkelerin örgüte desteği ve örgüt içinde salgına dönüşen tecavüz ve infazlar, teslim olan teröristlerin verdiği önemli bilgiler arasında yer aldı. Terör örgütünün İslam’a bakış açısı, DEAŞ/PKK ve PKK/FETÖ ilişkileri, Libya’daki Hafter güçlerinin teröristlerle sır görüşmesi, yine örgütle bağını koparanların ifşaatlarıyla ortaya çıktı. Gara’da 13 vatandaşımızın vahşice infaz edilmesinin acısı sürerken teslim olan teröristler PKK’nın dış desteğini tek tek anlattı. Birinci bölümde terör örgütünün başta ABD, Fransa ve Rusya olmak üzere birçok ülkeyle girift ilişkilerini ortaya koyacağız.

Yenişafak

Devamını oku

ÖNE ÇIKANLAR